Skip to content

DLA TWOJEGO BIZNESU

Konkursy promocyjne

Regulaminy konkursów promocyjnych​

Konkursy promocyjne stanowią doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży, a także na pogłębienie rozpoznawalności marki. Poprzez konkursy promocyjne możliwe jest także budowanie przyjaznych skojarzeń z naszym przedsiębiorstwem.

 

Nie tylko bowiem wygrana w konkursie i otrzymanie w związku z tym nagrody, ale sam fakt uczestniczenia w nim, powoduje powstanie w świadomości klienta większej obecności marki oraz zapisuje pozytywne emocje po jej stronie. Działa tutaj bowiem znany psychologiczny mechanizm zaangażowania (wypełnienie wymagań konkursowych, oczekiwanie na rozstrzygnięcie konkursu i śledzenie jego przebiegu), powodujący, że emocjonalne związanie z daną sytuacją wywołuje u odbiorcy większe utożsamianie się z daną marką czy produktem.

Konkursy promocyjne mogą być instrumentem marketingowym albo pułapką

Prawidłowe pod względem prawnym zorganizowanie konkursów promocyjnych nie jest zadaniem łatwym. Należy mieć bowiem świadomość, że organizując konkursy promocyjne wchodzimy w reżim obowiązywania regulacji prawnych z wielu dziedzin, miedzy innymi z zakresu: prowadzenia gier losowych, prawa konsumenckiego, przetwarzania i ochrony danych osobowych, czy prawa podatkowego. Z tego też względu – jeśli zamierzacie Państwo przeprowadzić w ramach swojego przedsiębiorstwa konkursy promocyjne – wskazane będzie skorzystanie przy ich organizacji z pomocy doświadczonego podmiotu, posiadającego odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tym przedmiocie.

 

Wszelkie zasady konkursu promocyjnego zawarte powinny być w regulaminie dostępnym dla jego uczestników. Jest to podstawowy dokument dla organizacji każdego tego rodzaju działania marketingowego. Z tego też względu z jednej strony decyduje on między innymi o sposobie jego prowadzenia, czasokresie, zasadach wyłaniania zwycięzców i ich nagradzania, prowadzenia postępowania reklamacyjnego i dostępie do informacji związanych z jego prowadzeniem, z drugiej strony z tych właśnie względów będzie on przedmiotem drobiazgowej analizy, w wypadku prowadzenia kontroli w tym zakresie ze strony urzędu celnego lub organów ścigania.

 

Ze wszystkich powyżej wskazanych względów nieumiejętne sformułowanie regulaminu konkursu promocyjnego może skutkować np. odpowiedzialnością za prowadzenie gier losowych bez wymaganego zezwolenia lub odpowiedzialnością karną i finansową organizatora, przewidzianą w ustawie o grach hazardowych. Przy organizacji konkursu należy także zadbać o należyte zabezpieczenie aspektu podatkowego, zarówno po stronie organizatora, jak i uczestników konkursu.

Konkursy promocyjne – na co zwrócić szczególną uwagę?

Dla prawidłowego bezpiecznego dla jego organizatora przeprowadzenia konkursów promocyjnych niezwykle ważne jest odpowiednie sformułowanie zapisów regulaminu konkursowego. Już bowiem niewielkie niejasności i wieloznaczności mogą być podstawą do składania przez uczestników reklamacji oraz roszczeń o charakterze finansowym.

 

Ponadto należy zwrócić uwagę, że konkursy promocyjne, w ramach których uczestnicy doznają negatywnych emocji, zapewne nie przysłużą się pozytywnie ani naszemu przedsiębiorstwu, ani promowanej marce, czy produktowi. Jest bowiem sytuacją stale obserwowaną, iż niezadowolony klient ma tendencję do upubliczniania swoich pretensji i dawania upustu swemu rozżaleniu poprzez wpisy w Internecie. W dobie ogromnego zasięgu mediów społecznościowych sytuacja taka może być dla nas bardzo kłopotliwa, a sam konkurs może przynieść więcej szkody, niż pożytku.

 

Nie będzie miało przy tym znaczenia, że dane konkursy promocyjne nie stanowiły o zgłaszanych uprawnieniach uczestników i nie mają oni racji w swoich żądaniach.

 

Dlatego też należy już na etapie sporządzania regulaminu wyeliminować wszelkiego rodzaju punkty zapalne, mogące być pożywką dla takich zachowań w przyszłości.

 

Należy także mieć na względzie, aby szczególną uwagę zwrócić na kryteria oraz sposób wyłaniania zwycięzców. Z jednej strony może mieć to istotny wpływ na kwestię odpowiedzialności organizatora konkursu promocyjnego za prowadzenie gier hazardowych bez stosownego pozwolenia, z drugiej zaś pozwoli wyeliminować znaczną część z opisanych powyżej sytuacji niezadowolenia uczestnika.

 

Powinniśmy mieć w tym zakresie na uwadze zarówno kryteria wyboru zwycięzcy, jak i to, aby komisja konkursowa dokonująca wyboru laureatów spełniała kryteria niezależności i obiektywności, zaś procedura wyłaniania zwycięzców była jasna i przejrzysta.

Konkursy promocyjne z Kancelarią Derek&Flak

Kancelaria Derek & Flak od lat pomaga w organizacji konkursów promocyjnych, opracowując stosowną dokumentację prawną i kompleksowo doradzając w organizacji tego rodzaju przedsięwzięć. Dzięki naszemu doświadczeniu jesteśmy w stanie zagwarantować bezpieczne i sprawne przeprowadzenia konkursów promocyjnych tak pod względem organizacyjnym, jak i w sferze odpowiedzialności względem uczestników konkursu, a także względem urzędu celnego i  urzędu skarbowego. Zapewniamy także należyte zabezpieczenie prawne w zakresie zgodności z przepisami prawa przetwarzania danych osobowych osób uczestniczących w tego rodzaju konkursach (RODO).

 

Mamy także doświadczenie w zakresie konstruowania zasad przeprowadzenia konkursów, oraz procedur i sposobów wyłaniania ich zwycięzców, które pozwalają zmaksymalizować efekt marketingowy podejmowanych działań, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa dla organizatora. Prowadziliśmy bowiem konkursy promocyjne dla wielu przedsiębiorstw i marek o światowym zasięgu, co pozwala nam z dużą pewnością doradzać naszym Klientom na tym polu.

 

Doświadczenie: 

Kancelaria opracowywała i nadzorowała realizację konkursów w największych sieciach handlowych w Polsce (m. innymi markety Auchan, Tesco) dla marek takich jak Philip Morris czy Braun.